Tanulási statégiák

A tanulás pszichológiájában két alapvető stratégiát különböztetnek meg. Pask és Scott kutatásai szerint az emberek kb. fele-fele arányban tartoznak a szeriális, illetve holisztikus tanulók közé. A szerialisták sorban végigmennek az összes feladaton az elsőtől az utolsóig, csak akkor lépnek tovább a következő szintre, ha az előzőn már minden ismerettel rendelkeznek. A holisztikusok ezzel szemben szeretik megismerni a teljes képet, mielött elmerülnek a részletekben.

A tanulási stratégia az olvasási stílust is meghatározza. A szerialisták egy tankönyvet végigolvasnak az első betűtől az utolsóig, a holisztikusok tudatosan ugrálnak a témák között. A holisztikusok először megpróbálják áttekinteni, hogy az egész téma milyen részekből tevődik össze, ezek a részek hogyan kapcsolódnak egymáshoz, majd ezen áttekintés alapján szelektálnak a részek között.

A z-könyv vizuálisan mutatja be a téma szerkezetét és lehetővé teszi az egyszerű és természetes vizuális navigációt ebben a szerkezetben. Ezzel elsősorban a holisztikus tanulókat támogatja, a szeriálisokat a sok zummolás inkább idegesítheti, így ezt nekik kevésbé ajánljuk.

Felvetődik a kérdés, hogy a szeriális olvasók nem csak azért olvasnak-e lineárisan, mert a konvencionális könyvformátum ezt sugallja.

A z-könyvet is végig lehet olvasni első betűtől az utolsóig, de közben óhatatlanul beleütközünk a témák és altémák struktúráját bemutató látványokba.

A z-Bibliában a bibliai szöveg és a tudásbázis szétválasztásának módjával egy keverék megoldást hoztunk létre. A baloldali zummolható vásznon a holisztikus elvek szerint navigálhatunk a Biblia szövegében, ehhez szinkronizálódva jelennek meg a tudásbázis megfelelő szeletei. A jobboldali sávban viszont szeriálisan lapozhatunk az egyes tanulmánykötetekben, ehhez szinkronizálódik baloldalon a megfelelő bibliai részlet. Reméljük, ezzel mindkét stratégia követőinek kedvében tudunk járni.

Te melyik csoportba tartozol? Hogyan tanulmányozod a z-Bibliát? Milyen tapasztalatokat szereztél ebben?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése